دریچه منهول فاضلاب

در پی وجود مشکلات فراوان در استفاده از دریچه‌های منهول فلزی به جهت شکستن دریچه‌ها,زنگ زدگی,پوسیدگی, قابل بازیافت بودن مواد و ربوده شدن دریچه‌ها این شرکت برای اولین بار در ایران همگام با تکنولوژی پیشرفته جهانی اقدام به تولید دریچه‌های منهول کامپوزیت از جنس غیر فلزی نموده است.
محبوبیت و تمایل به جایگزین شدن دریچه منهول کامپوزیتی با دریچه‌های فلزی، به دلیل کاهش هزینه‌های ناشی از سرقت دریچه‌های چدنی، مقاومت مکانیکی و هیدرولیکی بالا، مقاومت شیمیایی، زیبایی ظاهری (امکان تولید در رنگ‌های مختلف)، مقاومت در برابر گازهای خورنده فاضلاب و عدم فرسایش در حال افزایش است. دریچه کامپوزیت، از ترکیب مواد و رزین‌های پلیمری و مواد شیمیایی دیگر حاصل می‌شود.

مزیت دریچه‌ کامپوزیت منهول

  • ضد سرقت بودن دریچه به جهت استفاده از مواد غیر قابل بازیافت
  • مقاوم در برابر خوردگی, پوسیدگی و آب‌های اسیدی
  • داشتن آنتی UV جهت مقاومت در برابر نور آفتاب
  • قابل استفاده در هر نوع محیط آب و هوایی و دمای بالا و زیر صفر
  • سبک بودن دریچه و در عین حال مقاوم در برابر فشارهای بالا
  • تنوع رنگ و طرح دریچه بنا بر اصول زیبا سازی شهر
  • جلوگیری از تولید صدا در هنگام عبور وسیله نقلیه از روی دریچه
  • امکان هم سطح سازی دریچه بدون جابجایی کلاف

 

کاربرد دریچه های کامپوزیت :

  • دریچه بازدید فاضلاب
  • دریچه آتشنشانی
  • دریچه کنتور
  • دریچه شیر و خط
  • دریچه مخابرات
  • دربچه حوضچه

سایز دریچه‌های منهول

طراحی دهانه کلیه دریچه‌های آدم رو ( منهول ) اعم از کامپوزیت ، چدنی و … به منظور ورود انسان (co :دهانه آدم رو یا توخالی)  مطابق با الزمات ایمنی ارائه شده در استانداردهای آیین نامه‌هاى ملی و بین المللی باید حداقل ۶۰۰ میلیمتر باشد که با احتساب ۵۰ میلیمتر نشیمنگاه (هر طرف ۲۵ میلیمتر) قطر درب میبایستی ۶۵۰ میلیمتر باشد. استفاده از دربهای سایز استاندارد در یکسان سازی سایز دریچه‌های کشور حائز اهمیت می‌باشد.

مواد اولیه دریچه منهول کامپوزیت

ماده‌ای حاوی الیاف تقویت کننده (سیلیس) قرار گرفته درون ماتریسى از جنس رزین ترموست می‌باشد. این مواد به صورت ساختاری یکپارچه و منفرد (قالب گیری) می‌شود.

 الزامات و آزمونهای دریچه‌های کامپوزیتی منهول

دریچه‌های کامپوزیت می‌بایستی تحت آزمون‌های مختلفی مطابق (صفحه ۵۲ الی ۵۶ استاندارد) قرار گیرند.
آزمون‌های دریچه منهول فاضلاب به شرح ذیل می‌باشند :

۱ -مدول و تنش کششى

۲ -جذب آب

۳ -مقاومت در برابر سوخت خودرو

۴ -تغییر شکل تحت نیرو

۵ -مقاومت خزشى

۶ -مقاومت خستگی

۷ -مقاومت ضربه

۸ -پایداریی گرمائی

۹ -مقاومت ویژه سطح

۱۰ -مقاومت سایشى

۱۱ -مانائی دائمی

۱۲ -آزمون نیرو

۱۳ -مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش

کلاس بندی محل نصب دریچه‌های کامپوزیت

دریچه‌های کامپوزیتی منهول در ۶ کلاس مختلف تولید شده که بر اساس محل نصب دریچه در سطح شهر انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرند

راهنمایی گروه بندی بر اساس محل استفاده دریچه به شرح ذیل می‌باشد :

– گروه ۱ A15 با تحمل ۵/۱ تن فقط براى معابر پیاده‌ها و دوچرخه سوارها

– گروه ۲ B125 با تحمل ۵/۱۲ تن پیاده راه‌ها ، نواحی پیاده رو نظیر آن ، نواحی پارك خودرو

– گروه ۳ C250 با تحمل ۲۵ تن حاشیه جداول خیابان‌ها حداکثر ۵/۰ متر تا ماشین رو ۲/۰ متر تا پیاده‌راه

– گروه ۴ D400 با تحمل ۴۰ تن قسمت ماشین رو خیابان‌هاى اصلی

– گروه ۵ E600 با تحمل ۶۰ تن نواحی تردد و وسایل نقلیه سنگین از قبیل لنگرگاه‌ها و فرودگاه‌ها

– گروه ۶ F900 با تحمل ۹۰ تن نواحی ویژه تحمل کننده وسایل نقلیه سنگین همانند فرودگاه‌ها

جهت اطمینان از تحمل بار مورد نظر ، دریچه‌های منهول می‌بایستی در مراکز معتبر آزمایشگاهی تحت آزمون فشار قرار گیرند.